Hippie Pai en eilandhoppen Thailand & Maleisie

16 december 2019 - Langkawi, Maleisië

Met een korte vlucht vanuit Hanoi vlogen we zonder problemen het noorden van Thailand binnen. We zouden twee dagen in de op een na grootste stad van Thailand verblijven, Chiang Mai.

We verbleven in Mickey House, een klein pension gerund door een hele aardige vrouw 'Cookie'. Ze gaf ons de tip om die avond naar de streetfood markt te gaan om lekker lokaal te eten. Deze markt was gi-gantisch. Er werd kunst verkocht, souvenirs maar vooral heel veel lekker eten. De geuren van de markt deden ons watertanden en we hadden meteen honger. We haalden bij verschillende tentjes stokjes met vlees en groenten en we dronken daar een verse fruit smoothie bij. Het werd een gevarieerde, gezonde en heerlijke maaltijd.

Chiang Mai was voor ons geen bestemming om tourtjes te doen of verder te ontdekken, we wilden graag zo snel mogelijk naar een dorp nog noordelijker. We kochten een buskaartje bij Cookie en werden opgehaald door een minivan. Ik had mijn kotszakje op een toegankelijke plek in mijn rugzak omdat de rit naar Pai bekend staat om de vele bochten. Het zakje heb ik niet nodig gehad, maar veel bochten waren er zeker. Omdat Pai dus vrij noordelijk ligt is de temperatuur ook erg aangenaam. Het was er herfst dus de rijstvelden begonnen al een mooie gouden gloed aan te nemen. Pai is een klein hippie dorp en men komt er vooral voor de rust en natuur. Er is dan ook niet heel veel te doen. De omgeving is erg groen en heeft heel veel mooie verschillende bloemen en planten.

20191115212606_IMG_9494-01

20191119190139_IMG_9535-0120191120162402_IMG_9538-01

We huurden bij aankomst meteen een scooter voor ons volledige verblijf van bijna drie weken. Het was even passen en meten met al onze baggage op de scooter, maar na een paar kilometer kwamen we veilig aan bij onze accomodatie. We huurden een bungalow bij  een kleinschalig verblijf. We hadden alles voor onszelf en er hing een hangmat op onze veranda. De tuin van de accommodatie was ontzettend mooi begroeid en liepen maar liefst 5 honden en wel 10 katten rond. De accomodatie werd gerund door hele aardige Thaise mannen en we mochten overal gebruik van maken.

20191119190118_IMG_9532-01

20191116185614_IMG_9508-01

20191119174650_IMG_9524

Tegenover de accommodatie woonde een oude Thaise vrouw. Op een gegeven moment was er een kuiken ontsnapt en hielpen wij, samen met twee andere gasten, de oude mevrouw met het vangen van het kuiken. Na een hele expeditie werd het kuiken gevangen en terug gegeven aan deze mevrouw. We waren in de waan dat dit wel het lievelingskuiken van de mevrouw moest zijn en ze deze weer veilig in haar kippenhok zou stoppen. Niks was minder waar, het kuiken bleek van de achterburen en ze wilde het arme beest zo met een boog over een muur heen gooien. Onze medegasten wisten haar te overtuigen dat het kuilen dat waarschijnlijk niet zou overleven, en zo werd het kuiken rustig verderop weer uitgezet.

Dat de mevrouw door deze actie fan van ons was geworden bleek later. Ze kwam ons zo nu en dan in de middag voorzien van zelfgemaakte warme soja melk en een soort oliebollen. Erg lekker! Toen we aan het einde van ons verblijf afscheid kwamen nemen begon ze bijna te huilen, knuffelde ons en vroeg of we nog eens aan 'mama' zouden denken.

Onze dagen in Pai waren gevuld met lang uitslapen, ontbijt halen, in de hangmat en in de avond eten op de markt. Pai had elke avond een streetfoodmarkt met heel veel verschillende kraampjes. Het was er erg gezellig en wederom was het heerlijk eten. We hebben satéstokjes gehaald, Indiaans, Thais, lasagna, wraps, dumplings, sushi,  fruitsmoothies en nog veel meer. Het was erg lekker en belachelijk goedkoop, daar kon geen restaurant tegen op. We sliepen elke dag heerlijk midden in de natuur en zijn hier dan ook goed uitgerust.

20191119172644_IMG_9516-01

20191119174655_IMG_9525

20191116185555_IMG_9507-01

20191119172658_IMG_9518

Onze volgende bestemming in Thailand was het eiland Koh Lanta. Het was een ontzettend lange en vermoeiende rit om hier te komen (minivan, vlucht, nog een vlucht, minivan, ferry). Toen we na een gebroken nacht aankwamen doken we dan ook snel onze, wederom, bungalow in. Onze bungalow stond vlak bij het strand, op zn twee minuten lopen. Zo liepen we elke dag naar het strand voor een plons en om de zon te zien zakken in de zee. S'avonds aten we heerlijk bij strandtentjes en andere restaurants. We hadden het ultieme vakantiegevoel. Net zoals in Pai waren ook de mensen hier een stuk aardiger dan op de andere eilanden waar we in September waren. Misschien omdat het toerisme hier nog opkomend is. We namen uiteraard een dag de tijd om het eiland te verkennen met een scooter. Deze scooter was alleen totaal niet gebouwd op twee lange Nederlanders die door de heuvels gingen rijden. Dit resulteerde in het niet 'halen' van sommige bergen, waarbij ik van de scooter af moest springen en het laatste stuk omhoog moest lopen. Niet een groot succes.

20191126225041_IMG_956420191126231156_IMG_9581

Na vijf dagen op Koh Lanta pakten we een speedboot naar Koh Lipe, een mini paradijselijk eiland. Op Koh Lipe is alles met voet te bereiken en is het goed vertoeven. De stranden zijn hagelwit en de zee is ontzettend blauw. De prijzen om er te komen en verblijven liggen wat hoger, maar het is het dan ook zeker waard. Omdat we ons gepinde geld in Bath 'moesten opmaken' aten en dronken we hier heerlijk. We hadden een erg basic bungalow wat voor de prijs veel te duur was, maar op Koh Lipe betaal je echt voor de locatie. We zaten pal aan het strand en hadden hier een paar dagen erg goed verblijf. De foto's spreken voor zich denk ik.

20191128184755_IMG_9656-01

20191128172815_IMG_9600-01

IMG_20191129_102055_238

20191128172128_IMG_9585-01

Koh Lipe ligt vlakbij het Maleisische eiland Langkawi, het einde van onze reis. Immigratie was nog nooit zo makkelijk, een paar stempels, een boot en voila! Welcome to Maleysia!

Langkawi is door de overheid belastingvrij gemaakt waardoor het een populaire vakantiebestemming is. Het eiland is erg groot een heeft veel diversiteit in natuur. Naast de natuur vind je hier een hele multiculturele samenleving, waardoor er ook ontzettend veel verschillende restaurants zijn. Indiaans, Mexicaans, Thais, Chinees, Syrisch, Frans maar ook allerlei combinaties zoals bijvoorbeeld de Mexitalia. Je vind er ook alle Amerikaanse ketens en heel veel duty free shops met alcohol, tabak en chocolade. De strip voelt een beetje Costa del sol aan, niet echt 'authentiek Malesiaans' dus. Maleisië is een islamitisch land en zo horen we de hele dag Moskeeën zingen.

We aten hier heerlijk (zoals overal in Azië), restaurants afgewisseld met lokale karretjes. Het is ontzettend goedkoop, voor een bord lokaal eten ben je soms maar 1.30 euro kwijt. En het is echt ontzettend lekker! De keuken heeft veel Indonesische invloeden.

Elke dag lagen we even een uurtje of twee op het strand en verder praatten we veel met andere hostelgangers. Er zaten veel mensen voor een langere tijd. De gezamenlijke ruimte had veel banken en plekken om te zitten. Het leukste waren nog wel de vele katten die met iedereen kwamen knuffelen. We huurden ook een paar dagen een scooter om het eiland te verkennen. We reden op een dag wel z'n 60 tot 70 kilometer. We ontdekten prachtige stranden en reden naar een verlaten uitkijkpunt. Deze berg had een beetje een naargeestige sfeer met een verlaten uitkijktoren en verlaten resort. De apen uit de jungle hadden de wegen overgenomen en zaten met grote getalen op de weg. We spotten hier ook een paar hele bijzondere apen! De Brillangoer is een hele schattige aap die we nog nergens eerder hebben gezien. Helaas waren ze heel snel weer weg maar ik heb even een plaatje van internet gehaald om jullie te laten zien.

IMG-20191213-WA0002-01

IMG-20191213-WA0040-01

266px-Duskyleafmonkey1

Deze week pakken we de laatste boot naar het eiland Penang en vanaf daar vliegen we de dag er op naar huis.

Leuk dat jullie onze avonturen hebben gevolgd en tot snel!

Liefs

1. Veerle Gnodde:
    16 december 2019
    jaaa tot snel Hes en Chen! Nog even genieten samen. Groetjes!
  2. Annemarijn:
    16 december 2019
    Wauw super hes, wat een mooie avonturen! Jullie hebben veel leuke dierenvrienden gemaakt tijdens de reis haha, benieuwd naar nog meer verhalen tijdens het kerstdiner :) Goede reis naar huis alvast en tot gauw! Xx uit Hong Kong
  3. Amke:
    16 december 2019
    Geniet nog even van de warme tempraturen en lage dagen. Tot snel
  4. Corine Koene:
    16 december 2019
    Prachtig eind van een schitterend jaar, wat hebben jullie veel gezien en meegemaakt. En herinneringen gemaakt voor het leven. Tot volgende week xxxx
  5. Roderick:
    16 december 2019
    Heel mooi ook het noorden van thailand en de eilanden. Ook langkawi schitterend. Mooie foto's van het paradijs en de beesten. Tot volgende week.
  6. Jitske:
    16 december 2019
    Een prachtige afsluiting van een lange wereldreis tot slot in deze Aziatische landen. Nog even genieten van mooie vergezichten, stranden, aardige mensen en lekker eten.
    Tot gauw, being home for Christmas xxxxx
  7. Pascal:
    17 december 2019
    ha..ha.. dat wordt mooi... boerderijtje in Groningen... wat kippen.. boel katten... paar honden... buren met een foodtruck... zie het voor me.. :).. goeie reis terug... alle goeds... ..